Vlít adrenalin do žil a zažít neutichající napětí. I tak lze popsat jízdu na motorce. A i to je jeden z důvodů, proč se k motorkám upíná stále více a více lidí. Zejména mladí kluci touží usednout na dvoukolého společníka a vyhrát s ním nejednu soutěž. Jestliže se také řadíte k začínajícím hvězdám, vyhněte se několika chybám, které by Vás mohli stát možná i život. Přece jen mluvíme o adrenalinové zábavě, která jde ruku v ruce s nebezpečím.
Nejezděte v bavlněných kalhotách
Jinými slovy - investujte do kvalitního moto oblečení zahrnujícího moto kalhoty a bundu, také boty na motorku a rukavice. Šortky nebo o něco lepší bavlněné kalhoty nepřichází v úvahu. I když mluvíme o velmi stylových kouscích, neposkytují dostatečnou ochranu a při pádu vás opravdu nespasí. Zato kalhoty či bunda, v nichž se ukrývá nejeden chránič mohou rapidně zmírnit dopady nehod.
Pozor na příliš vysoké sebevědomí
I když se dnes mluví o tom, že sebevědomí je pro člověka důležité, při jízdě na motorce s ním buďte opatrnější. Zejména z počátku si takzvaný “hřebínek” raději sundejte z vlasů. Myslete předně na bezpečnost a ohleduplnost, kterou musíte na silničních komunikacích vykázat. Nejste na dálnici sami.
Z počátku je jízda na motorce především o sebeovládání a o disciplíně. I když se do popředí žene vysoké sebevědomí, je zapotřebí své ego držet pod kontrolou, protože by to mohlo vést k černým scénářům a nakonec i k příliš brzkému ukončení motorkářské kariéry.
Nejezděte příliš pomalu
Člověk by řekl, že mezi začátečnické chyby patří příliš rychlá jízda. Ve skutečnosti je však problémem příliš pomalá jízda. Je důležité si uvědomit, že motorka není auto. Působí na ni síly ovlivňující stabilitu stroje s jezdcem. Příliš pomalá jízda tedy nutně neznamená bezpečnou jízdu, právě naopak je to magnet přitahující spíše bolestivý pád.
Je důležité se naučit pracovat se zvyšující se rychlostí a s přenášením váhy.
Brzdím, brzdí, brzdíme
Mezi začátečnické chyby při učení se jezdit na motorce patří i brzdění. Opět je třeba připomenout, že motorka není auto. Oproti autu má pouze dvě kola postavené za sebou, na což se musí myslet. Brzdění lze přirovnat k brzdění na kole. Také si dáváte pozor na příliš prudké zastavení. Na rozdíl od kola takové prudké zabrzdění způsobuje u motorky smyk a následný pád, který může mít opět nemilé následky.
Motorka má navíc mnohem menší styčnou plochu pneumatik a její brzdná dráha je daleko delší. Vaším úkolem tak bude naučit se správně pracovat se zadní i přední brzdou.
Jízda u krajnice
Abyste se vyhnuli možným nehodám a pádům, vyhýbejte se krajnicím. Mnozí začínající motorkáři mají tendenci se držet zejména v hustějším provozu víc vpravo. Je to logické, tak jim zkrátka napovídá instinkt. Stejně tak máme tendenci v jízdních pruzích přejíždět a předvádět tak své schopnosti. V obou případech mluvíme o nebezpečných manévrech, do kterých mohou zasáhnout poryvy větru, čímž se jezdec dostane do přímého ohrožení.
Svou motorku si kontrolujte
Jakožto začátečník se musíte soustředit na zdokonalování techniky. Ovšem nesmíte zapomínat na pravidelnou údržbu svého stroje. Je to opět stejné jako s autem - i automobil musíte pravidelně kontrolovat, abyste předcházeli tomu, že uprostřed křižovatky vypoví svou službu. Podobné je tomu s motorkami - kontrolujte tlak v pneumatikách, dodržujte pravidla zazimování a vyhněte se nežádoucím černým scénářům, k nimž na silnicích dochází velmi často.
Znáte pravidla silničního provozu?
A stejně jako kdybyste řídili automobil o čtyřech kolech, musíte i při jízdě na motorce znát pravidla silničního provozu. I v tomto případě totiž platí, že neznalost neomlouvá.