Motorkáři si nevybírají jen motocykl, ale i oblečení na motorku a veškerou výbavu. Chtějí mít styl, nezapadnout v davu, vyniknout, dát o sobě vědět. Ale samozřejmě nesmí zapomenout na dostatečnou ochranu během jízdy. Na silnici je totiž důležitý každý detail, třeba i použitý materiál jako je kevlar.
Kde se vzal?
Psal se rok 1965 a chemička Stephanie Kwolek se v laboratoři DuPont rozhodla spříst z odpadového roztoku vlákno. Experiment s vidinou nejistého výsledku se k překvapení všech podařil. Vzniklo tak něco jedinečného. Původní záměr byl využívat kevlar k výstuze závodních pneumatik, ale jeho pole působnosti se velice rychle rozšířilo a dnes je zárukou kvalitního a pevného materiálu. Zasáhl do mnoha odvětví a hraje prim především u pracovních oděvů, ochranných pomůcek a motorkářské výbavy.
Vlastnosti má ideální. Je extrémně pevný, brání oděru a nevadí mu ani vysoké teploty. Vystoupají-li ke 400 stupňům Celsia, začne se vlákno na rozdíl od kovů, které se taví, uhelnatět. Pro motorkáře jde tak o jedinečný materiál, který nemá a zřejmě nikdy ani mít nebude konkurenci.
Černý puntík
Kevlar pochopitelně není bez vady, má svá omezení, která ho limitují a brání mu v rozvoji. Na druhou stranu jde v porovnání s jeho výhodami o malichernosti. Nechrání před ultrafialovým zářením, těžce snáší vlhké prostředí a je těžko barvitelný. Záleží, co kdo preferuje a zamýšlí s para-adaminovým vláknem dělat.
Všeho spásný kevlar
Kevlar je nenápadný a jen lehce zvyšuje cenu motorkářského vybavení, ale vyplatí se do něj investovat. Do bund, kalhot, rukavic a helem. Ano, i na těch bývá speciální vrstva, která chrání při nehodě. Není žádným tajemstvím, že je to právě kevlar, co už mnohokrát zachránilo život nebo předešlo mnohem vážnějším zraněním. Slabá bunda z kůže je možná frajeřinka, ale bezpečnost je na vrcholku. Palec nahoru pro každého, kdo dbá na prevenci a při jízdě se účinně chrání.