Bezpečnost na silnici je ideální stav, ale jen těžko dosažitelný. Nikdy nebude stoprocentní. Velkou měrou se na tom bohužel podílí nekonečné “kočkování” mezi řidiči aut a motorek i absence chráničů na motorku.
Vzdálené cíle
Bezpečnost. Všichni o ní mluví, všichni se o ni snaží, ale výsledek je stále v nedohlednu. Naopak. Nehod přibývá a jedni hází vinou na druhé a zase nazpátek. Aby se ale snížil počet kolizí a cestování bylo bez rizika, je třeba, aby se zapojili úplně všichni účastníci provozu, sáhli si do svědomí, byli plně soustředění a schopní respektu vůči konkurenci za volantem nebo na dvou kolech. Je to základní kámen a jediný způsob, jak bilanci na silnici zlepšit.
Bezpečnost až na prvním místě
Paradox je, že teorii znají všichni. Prochází zkouškami a bez dostatečných znalostí nedostanou příslušné oprávnění. Praxe je ale zmatená a často na hony vzdálená pravidlům.
Vyjma ostražitosti a zajištění prostředí bez rušivých elementů existuje i celá řada tipů a triků, jak se během jízdy cítit o něco bezpečněji. Tyto tři stojí neprávem v pozadí.
-
Zrádný blinkr — směrovky se u motocyklů nevypínají automaticky, je tedy třeba průběžně kontrolovat, neudáváte-li i přes jízdu rovně směr stranou nebo naopak.
-
Vymezený prostor — motorka je menší než automobil. To ale neznamená, že by měla mít na silnici méně místa nebo se tísnit u krajnice, kde se riziko pádu nebo srážky s autem, jehož řidič se při předjíždění nebude obtěžovat s vyjetím do levého pruhu, zvyšuje. Motorkář by měl jet tak, aby na něj bylo dobře vidět.
-
Indikátor mrtvého úhlu — tato vychytávka motorkám schází, disponují jí jen automobily. Jakmile ale řidič na motorce uvidí světlo na zrcátku auta, řidič by měl o motoristovi vědět a dát mu prostor pro manévry.